03-05.12. The Social Network

28 listopada 2010

Każda epoka ma swoich wizjonerów, którzy pozostawiają po sobie odmieniony świat. Rzadko jednak odbywa się to bez sporów dotyczących tego, co dokładnie się wydarzyło i kto był obecny w chwili tworzenia.

W filmie The Social Network, reżyser David Fincher i scenarzysta Aaron Sorkin przyglądają się momentowi, w którym powstał społeczny fenomen 21. wieku – Facebook, z punktu widzenia błyskotliwych młodych ludzi, z których każdy twierdzi, że to właśnie on był obecny w dniu narodzin portalu.

Efektem pracy filmowców jest film celowo unikający jednego tylko punktu widzenia, ale podążający tropem wielu narracji, ścierających się prawd i stale zmieniających się stosunków społecznych, które definiują nasze czasy. Akcja filmu przenosi się z sal wykładowych Harvardu do Palo Alto ukazując emocje towarzyszące pierwszym dniom istnienia tego zmieniającego całkowicie naszą kulturę zjawiska, które przyciągnęło do siebie grupę młodych rewolucjonistów, a następnie ich poróżniło.

W samym centrum chaosu znajdują się – Mark Zuckerberg (JESSE EISENBERG), błyskotliwy student Harvardu, pomysłodawca strony internetowej, która z dnia na dzień odmieniła nasze relacje społeczne; Eduardo Saverin (ANDREW GARFIELD), kiedyś bliski przyjaciel Zuckerberga, który zapewnił środki finansowe na rozwój firmy

; założyciel Napstera Sean Parker (JUSTIN TIMBERLAKE), który zwrócił na Facebooka uwagę kapitalistów z Doliny Krzemowej oraz bliźnięta Winklevoss (ARMIE HAMMER i JOSH PENCE), studenci z Harvardu, którzy oskarżyli Zuckerberga o kradzież pomysłu i wnieśli przeciwko niemu pozew sądowy. Każda z tych osób ma własną wersję historii powstania Facebooka, co tworzy wielowymiarowy obraz sukcesu, jaki można odnieść w 21. wieku.

Pewnego październikowego wieczoru w 2003 roku, po zerwaniu z dziewczyną, Mark włamuje się do uniwersyteckiej sieci komputerowej i tworzy stronę internetową będącą bazą studentek Harvardu. Następnie umieszcza obok siebie zdjęcia dziewcząt i zadaje użytkownikom pytanie, o to, która z nich jest atrakcyjniejsza. Strona otrzymuje nazwę Facemash i staje się niezwykle popularna wywołując jednocześnie mnóstwo kontrowersji. Mark zostaje oskarżony o celowe złamanie zabezpieczeń, pogwałcenie praw autorskich i naruszenie prywatności. Jednak to właśnie wtedy rodzi się zarys Facebooka. Wkrótce potem, Mark zakłada stronę thefacebook.com, która gości na monitorach komputerów na Harvardzie, uniwersytetów Ivy League oraz Doliny Krzemowej, a potem dosłownie w każdym zakątku świata.

Chaos tworzenia powoduje jednak konflikt, co do tego, komu należy się uznanie jako twórcy jednej z najbardziej znaczących idei nowego stulecia. Konflikt, który poróżni przyjaciół i zaprowadzi ich na drogę sądową.

Chcąc oddać sens historii, która ciągle jeszcze jest tworzona, Sorkin i Fincher zdecydowali się na starannie skonstruowany, niezaangażowany styl opowiadania, który celowo nie opowiada się po żadnej ze stron. Zamiast tego widzimy na ekranie grupę narratorów, z których każdy jest przekonany, że ma rację, i że to jego wspomnienia są prawdziwe. Widzowie sami muszą szukać odpowiedzi na pytanie, co się naprawdę wydarzyło.

Columbia Pictures we współpracy z Relativity Media przedstawia produkcję Scott Rudin / Michael De Luca / Trigger Street, film w reżyserii Davida Finchera The Social Network. Scenariusz – Aaron Sorkin na podstawie książki ‚The Accidental Billionaires’ Bena Mezricha. Produkcja – Scott Rudin, Dana Brunetti, Michael De Luca i Ceán Chaffin. Producent wykonawczy – Kevin Spacey. Zdjęcia – Jeff Cronenweth, ASC. Scenografia – Donald Graham Burt. Montaż – Angus Wall, A.C.E. i Kirk Baxter. Kostiumy – Jacqueline West. Muzyka – Trent Reznor & Atticus Ross.

03-05.12., godz. 18.00

cena biletu: 11 zł ulgowy, 13 zł normalny

reżyseria: David Fincher

scenariusz: Aaron Sorkin

występują: Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield

muzyka: Trent Reznor, Atticus Ross

czas trwania: 120 min.

Obejrzyj zwiastun:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7GQ4Pjj9fOs[/youtube]

źródło: www.stopklatka.pl

Skip to content